Köpvillkor
ALLMÄNNA VILLKOR FÖR KÖP OCH LEVERANS
Dessa allmänna leveransvillkor gäller för avtalsförhållandet mellan en leverantör och en köpare. Leverantören har rätt att annullera en genomförd beställning eller annullera köpet om allmänna avtalsvillkor eller tjänstespecifika specialvillkor har åsidosatts.
KÖP OCH LEVERANSMETOD/ALTERNATIV
Köparen beställer ett presentkort eller vara från leverantörensbutik. Leverantören levererar den köpta varan till den adress som köparen tillhandahåller när betalning har registrerats i systemet.
Priserna i butiken inkluderar en eventuell mervärdesskatt.
Genom att köpa ett presentkort eller vara accepterar kunden de allmänna leveransvillkoren och tjänstespecifika specialvillkor som gäller vid köpstidpunkten.
Presentkort skickas via standardpost. Andra produkter skickas via Postnord.
LEVERANS
Våra normala leveranstider är 5-7 dagar, räknat från dagen efter du la din beställning. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter. Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e postadress: info@alpaca.se.
TRANSPORTANSVAR
Butiken är ansvarig för varor som skadas eller kommer bort under transporten till dig. Vid en ev. retur till butiken är det du som köpare som är ansvarig för varorna.
BETALNINGSMETODER
Produkter och deras leveransavgifter betalas under beställningen.
Vi använder Klarna Checkout som betallösning. Se nedan vilka betalalternativ som finns tillgängliga. Genom att klicka på “Slutför köp” godkänner du Klarnas villkor samt våra köpvillkor. Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Om kredit inte beviljas behöver man välja ett annat betalningssätt som kortbetalning eller Klarna Direkt, alternativt kontakta Klarna. Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du hos klarna.se. För information om din betalning kontakta Klarnas kundservice. Du kan även se dina fakturor och dess betalstatus på klarna.se under Mina sidor.FakturaBetalning mot Klarna faktura med 14 dagars betaltid. Ingen fakturaavgift tillkommer. Fakturan skickas via mejl i samband med att ordern skickas från vårt lager. För att kunna betala mot faktura behöver beställningen skickas till din folkbokförda adress, och du behöver uppge korrekta och fullständiga personuppgifter.
Vid försenad betalning tillkommer påminnelseavgift 60 kr samt dröjsmålsränta. Vid utebliven betalning går ärendet vidare till Klarnas inkassobolag Segoria och lagstadgade inkassoavgifter tillkommer.
Delbetalning
Du kan delbetala din faktura via Klarna konto. Delbetala från 1/24 av orderbeloppet, dock minst 50 kr i månaden. Du kan när som helst betala av hela den kvarvarande skulden. Då avslutas automatiskt ditt konto hos Klarna. Fullständiga villkor hittar du hos Klarna.
Klarna Direkt
Med Klarna Direkt betalar du enkelt direkt i kassan med mobilt bank-ID. Pengarna dras 1-2 dagar efter att vi skickat dina varor. Aktivera tjänsten genom att logga in hos klarna.se och registrera ditt konto.
Kortbetalning
Säker kortbetalning med VISA och Mastercard/Eurocard samt American Express. Inga kortavgifter tillkommer. Inga kortuppgifter lagras hos oss, de sparas hos vår samarbetspartner Klarna. Kortbetalningar som hanteras av Klarna är PCI-DSS certifierade.
ANNULLERINGS RÄTT
Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss info@alpaca.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
Köparen har rätt att annullera sin order som görs via leverantörens butik inom 14 dagar efter det att produkten levererats till köparen eller mottagaren. Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning. På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.
– ANULLERINGSRÄTT PRESENTKORT
Denna annulleringsrätt är dock inte giltig om presentkortet har använts, datum för tjänsten har bokats eller tjänsteleverantören har börjat förbereda sig för att slutföra tjänsten. Köparen måste returnera alla presentkort under avbokningen genom att skicka dem till leverantörens kontaktadress. Har presentkortet brukats gäller våra allmänna bokningsvillkor. Avbokning kan ske utan kostnad fram till 5 dagar av eran bokning. Vid avbokning inom 5 dagar av ankomstdag betalas hela summan av erat besök. Beställningen av presentkortet kan annulleras senast 30 dygn efter erlagd beställning.
REKLAMATION OCH KLAGOMÅL
Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.
Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till info@alpaca.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet. Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.